جهت آشنایی با چارت سازمانی کلیک کنید
بازرگانی چسب تبریزی در سال 1398 فعالیت خود را در زمینه تولیدات و واردات انواع چسب های سیلیکون، 123 و خمیردرزگیر آغاز نمود. این شرکت در ابتدا با تولید چسبی با گرماژ کم و متریال ساده در بازار ایران خود را معرفی کرد.
یکی از اهداف مهم و قابل توجه این شرکت که تا کنون به بهترین شکل به آن دست یافته است، دستیابی به تولیدات بیشتر و تنوع بالاتر محصولات بوده است.
یکی دیگر از اهداف این سازمان تشکیل کادر فروش با توانمندی بالا در سراسر ایران و جذب افراد متعهد و خوش ذوق است.
از مهم ترین اهداف این شرکت دستیابی به بازار جهانی بوده است که تا کنون در این مدت زمان کوتاه توانسته به صورت چشمگیری در این زمینه وارد شود.
در تمامی مجموعه ها فردی با سمت مدیریت و یا مدیرعامل شناخته میشود که مالکیت سازمان را بر عهده دارد.
در مرحله بعد فردی با سمت مدیر فروش بر تمام تیم های فروش مجموعه نظارت دارد.
در پله بعدی فردی با سمت سرپرست بخش فروش بر تیم زیر مجموعه خود در تمامی مراحل کاری و روند آنها تسلط دارد.
در گام بعدی افرادی با سمت مشاور فروش در حال فعالیت و بازاریابی محصولات و فروش آنها به مشتریان هستند.
مشاورین فروش با توجه به نامشان وظیفه ارائه اطلاعات فنی و معرفی محصولات شرکت و همچنین فروش به مشتریان را دارند.
در کنار تمام این ها که جزو روند کار و بایدهای کار یک مشاور فروش است، شرکت خواسته هایی اعم از: متعهد بودن، آموزش پذیری بالا در زمینه های مختلف، پیشرفت کاری، جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قدیم با ارتباط درست و…. از مشاورین فروش خود دارد.
شما به عنوان مشاور فروش باید بتوانید به بهترین شکل در این زمینه ها خودتان را در رسیدن به اهداف شرکت سهیم کنید.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم رفتار سازمانی موارد زیر را مطالعه کنید
رفتار سازمانی نحوه ارتباط افراد در گروههای اجتماعی است. اصول رفتار سازمانی عمدتاً در تلاش برای کارآمدتر کردن مشاغل به کار میرود. رفتار سازمانی شامل حوزههای تحقیقاتی است که به بهبود عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، ارتقای نوآوری و تشویق رهبری (مدیریت) اختصاص دارد و پایه و اساس منابع انسانی شرکت است.
داشتن رفتار سازمانی افراد در جامعه و محیط کاری اهداف و دلایل متععدی را شامل میشود.
یکی از آنها کم شدن حاشیه و مشکلات بین افراد و تمرکز بر روی روند کاری است.هر چه فرد نسبت به رفتارسازمانی و روابط عمومی صحیح آشنایی داشته باشد به هبترین شکل میتواند روابط کاری خود را مدیریت کند.
یکی دیگر از دلایل داشتن رفتار سازمانی قوی تشکیل یک تیم خرفه ای و قدرتمند است. هرچه مشکلات و درگیری ها بین افراد یک سازمان کمتر باشد کارهای گروهی به شکل بهتری مدیریت میشوند.
علاوه بر تمامی اینها شما به عنوان یک متقاضی کار هرچه با افراد و همکاران حرفه ای تری برخورد داشته باشید نسبت به کار و محیط کاری خود رضایت بیشتری خواهید داشت.
شما برای داشتن رفتاری مناسب و مطلوب در محیط های کاریتان ابتدا باید در ارتباط با این موضوع تحقیقاتی انجام دهید تا به خوبی نسبت به رفتار سازمانی و رکن های آن آگاهی پیدا کنید.
برای مثال شما باید در صورت بروز مشکلاتی اعم از کاری و فردی خودتان را با سرپرست و یا مدیر آن بخش درمیان بگذارید. این کار علاوه بر حل مشکل شما در مدت زمان کوتاه میتواند از بروز مشکلات بزرگتر و اختلال در روند کاری شما جلوگیری کند.
جهت آشنایی با محتواهای رسانه ای مربوط به بازاریابی کلیک کنید
از مهم ترین معیارها در بازاریابی تلفنی داشتن فن بیان قوی است. اگر فردی در این زمینه مهارت بالایی داشته باشد حتی در صورت نداشتن سابقه بازاریابی میتواند با آموزش و یادگیری مشاور فروش تلفنی موفقی باشد.
فن بیان قوی افراد بسیاری از مشکلات را در زمینه ارتباط با مشتریان برطرف میکند برای مثال اگر شما فن بیان قوی داشته باشید و به نوعی جملات را به خوبی در کنار هم قرار دهید و حتی در کنار آن بداههگو خوبی باشید، شما یک بازاریاب تلفنی توانمند هستید.
موضوع فن بیان با بالا بودن اطلاعات فنی و محیطی فرد میتواند بسیار حرفهای تر باشد. بنابراین داشتن اطلاعات فنی برای بازاریاب در زمینه های مختلف یکی دیگر از ملزومات است.
در ابتدا باید بدانید که اطلاعات فنی تنها به موضوعات پیرامون ما محدود نمیشوند. با توجه به حوزه کاری که در آن مشغول به فعالیت هستید باید نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه میدهید تسلط کافی و لازم را داشته باشید تا بتوانید مشتری را به خوبی راهنمایی کنید.
برای داشتن اطلاعات فنی نسبت به حوزه کاری و محصولاتی که ارائه میدهید از فردی باسابقه در این زمینه در محیط کاری کمک بگیرید.
در مرحله بعد باید نسبت به موضوعات اجتماعی، جغرافیایی و حتی هواشناسی اطلاعات جزئی و کلی داشته باشید ( هرچه اطلاعات بیشتر ارتباط با مشتری و روند فروش بهتر)
برای داشتن اطلاعات پیرامون خود میتوانید با دنبال کردن اخبار روزانه، تحقیق و مطالعه و… به صورت روزانه نسبت به برخی موضوعات آگاهی داشته باشید.
شما به عنوان یک مشاور فروش حرفهای باید نسبت به مشتریان خود و نیازهای آنها آشنایی داشته باشید. برای شروع بهتر است از شناخت اخلاقی و رفتاری مشتری شروع کنید.
تمامی افراد جهان دارای رفتار و روحیه متفاوتی بوده که در ارتباط با آنها باید با توجه به ویژگی هایشان رفتار کرد. انسان ها در سه دسته: برونگرا، درونگرا و میانه گرا هستند که مشتریان نیز به این سه دسته تقسیم میشوند و شما باید با توجه به این موضوع، رفتار و ارتباط متفاوتی با آنها داشته باشید. شما نیز به عنوان مشاور میتوانید در یکی از این دسته های شخصیتی قرار داشته باشید، اما این را به یاد داشته باشید یک مشاور حرفهای با ارتباط گیری قوی باید روحیه و رفتار خود را با مشتری وقف دهد تا ارتباط هدفمندتری داشته باشد.
افراد برونگرا افرادی با شخصیت شوخ طبع و پرحرفی هستند که کار را برای یک مشاور فروش تلفنی راحت میکنند؛ اما افراد درونگرا کاملا برعکس بوده و ارتباط با آنها کمی دشوار است. همچنین افراد درونگرا نیاز به استدلال و منطق برای خرید خود دارند اما افراد برونگرا بیشتر به صورت حسی و احساسی با دیگران در ارتباط هستند.
یکی دیگر از نکات مهم در شناخت مشتری، تشخیص نیاز آن در خرید است. برای مثال باید بدانید مشتری شما محصول شما را برای فروش میخواهد یا برای مصرف؛ که شناخت این موضوع میتواند سبب شود شما در فروش به مشتری به ارائه قیمت و حتی کیفیت محصول و راهنمایی او برای خرید سومندتر دقت بیشتری داشته باشید.
در حوزه های مختلف کاری مشتری به چند دسته تقسیم میشود، در حوزه کاری بازرگانی تبریزی مشتری به سه دسته: پخش کننده، فروشنده، مصرف کننده تقسیم میشود.
مشتری های پخش کننده و فروشنده هر دو به عنوان واسطه میان ما(تولیدکننده) و مصرف کننده شناخته میشوند اما نحوه فروش و حتی قیمت دهی به این دو مشتری متفاوت است.
زیرا مشتری پخش کننده خرید تعداد بالاتری نسبت به مشتری فروشنده داشته و در کنار آن فروش بیشتر با قیمت مناسب تری خواهد داشت.
اما از جهت دیگر مشتری فروشنده تعداد خرید محدودتری داشته و به عنوان یک فروشگاه با قیمت بالاتری محصولاتش را به فروش میرساند.
یک نوع دیگر مشتری مصرف کننده است که خرید از ما به عنوان تولیدکننده در هر صورتی برایش مقرون به صرفه است. زیرا مشتری مصرف کننده خرید و تامین محصولات مورد نیازش را در هر حوزه ای از واسطه(فروشنده، مغازه دار) تهیه کرده و با قیمت بالاتری خریداری میکند.
شاید برایتان جالب باشد اما اطلاعات شما از مکان و موقعیت مشتری بسیار اهمیت دارد. زمانی که شما از موقعیت مکانی مشتری برای مثال: از استان و شهرستان و حتی خیابان آن اطلاع داشته باشید میتوانید نسبت به این موضوع اعتماد مشتری را جلب کرده و در کلام خود مشتری را متوجه شناخت کامل خودتان از استان و موقعیت بازاری آن کنید.
اگر شما به عنوان مشاور از موقعیت مکانی دقیق مشتری آگاهی داشته باشید میتوانید در روند فروش و راهنمایی مشتری بسیار موثر باشید؛ زیرا در آن لحظه شما میتوانید با آگاهی نسبت به نیاز آن منطقه در کدام محصول، به خوبی بهترین محصول را به مشتری خود ارائه دهید.
اطلاعات کافی یک مشاور فروش از محیط اطراف خود اعم از: آب و هوا، شهرستان، خیابان، بورس فروش یک کالا در آن شهر و… میتواند در جلب اعتماد مشتری و خرید از مشاور بسیار کارآمد باشد.
قالبا درک و قهم یک موضوع نیاز به آموش و یادگیری دارد که آشنایی با اصناف مختلف هم از این قاعده جدا نبوده است. زمانی که میخواهید به مشتری محصولی را معرفی کنید یا خدماتی ارائه دهید ابتدا باید نسبت به شغل و فعالیت مشتری آشنایی کامل داشته باشید.
برای مثال در زمینه فروش چسب یک مشتری ابزار فروش همانطور که میتواند فروش چسب را داشته باشد از سمتی هم میتواند به کل در این زمینه فعالیتی نداشته باشد. برخی ابزار فروش ها تنها در زمینه فروش ابزارهای برقی فعالیت میکنند که این نوع معمولا در زمینه چسب اطلاعات و فروشی ندارند. اما برخی از ابزار فروش ها در کنار فروش ابزارهای صنعتی فروش برخی لوازم و وسایل صنعتی مانند چسب را دارند.
در یک مثال دیگر صنف دکوراسیون که در 90 درصد مواقع از چسب برای فعالیت خود استفاده میکنند ممکن است برخی تنها در زمینه رنگ و نقاشی ساختمان فعالیت کنند که این دکوراسیون کارها از چسب استفادهای ندارند.
چسب مادهای چسبناک است که از آن برای متصل کردن قطعات مختلف استفاده میشود. چسب یک ماده غیر فلزی است که میتواند دو ماده یا جسم را با کمک مکانیزمهای چسبندگی به یکدیگر اتصال دهد . اکثر چسبها از پلیمرهای آلی تشکیل شده اند. مقاومت چسب به دو عامل چسبندگی سطوح و نیروی بین مولکولی چسب بستگی دارد.
قطعا شما از برخی چسب ها در زندگی روزمره خود استفاده میکنید مانند: چسب های نواری، برق، راضی و… . تمامی این چسب ها در صنایع کاربردهای متفاوتی دارند که ممکن است با برخی آنها آشنا باشید و برخی را نشناسید.
چسب های سیلیکون و 123 جزو مطرح ترین و پرکاربردترین چسب های صنعت امروز هستند که با پیشرفت در تولید کار را برای مصرفت کننده ها بسیار آسان کرده است.
چسب های سیلیکون جزو نوعی هستند که تمامی صنایع با آنها آشنایی دارند و در برندها و کیفیت های مختلف در حال تولید هستند. چسب های سیلیکونی بر پایه سیلیکون تولید میشوند و ماده اولیه آنها سیلیکون است.
چسب های سیلیکون دو نوع اسیدی و خنثی دارند که هر کدام کاربردهای متفاوتی را ایفا میکنند. چسب های سیلیکون اسیدی بیشتر در مصارف آببندی و شیشه کاربرد دارند اما چسب های سیلیکون خنثی به دلیل فاقد اسید بودن به سطوح آسیب نزده و در مصارفی مانند: آینه، دکوراسیون و… استفاده میشوند.
چسب های 123 یکی دیگر از موارد پرکارد در صنعت هستند که تمامی شما با آنها آشنا هستید و تا حدودی در مصارف خانگی از آنها استفاده کردهاید. از مهم ترین کاربردهای چسب 123 در صنعت نماکاری ساختمان است که بیشترین تعداد مصرف 123 را در خود جای داده است. البته 123 ها در تمامی صنایع معمولا کارایی دارند و توانستهاند خواسته مشتری را به خوبی پاسخ دهند.
بازرگانی چسب تبریزی در این سالها به صورت تخصصی در زمینه تولید و واردات چسب های سیلیکون و 123 و خمیردرزگیر فعالیت داشته است. همانطور که در سوال بالا خواندید سیلیکون ها دو نوع دارند که در بازرگانی تبریزی به دو دسته برند ایدن و پرشیا شناخته میشوند.
برندهای پرشیا جزو سیلیکون های خنثی به فروش میرسند و برندهای ایدن به عنوان سیلیکون های اسیدی به فروش میرسند.
برای روشن تر شدن ماجرا به صورت جداگانه هر کدام را توضیح میدهیم:
پرشیا: چسب های برند پرشیا از محصولات تولیدی کارخانه بازرگانی تبریزی به حساب میآیند که در سه نام (h1000، n800، ns400) شناخته میشوند. این نوع چسب های پرشیا از سیلیکون های خنثی بوده و کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد.
ایدن: برند ایدن که جزو محصولات وارداتی بازرگانی به حساب میآید به دو نام (ایدن پلاس، ایدن فیکس) شناخته شدهاند. این دو نوع جزو سیلیکون های اسیدی به حساب میآیند و کاربردهای فراوانی در صنایع از خود نشان دادهاند.
علاوه بر این برندها بازرگانی چسب تبریزی در زمینه واردات چسب 123 نیر توانسته به خوبی فعالیت کند و یکی از بهترین برندها را با عنوان (123 بلکوئید) در بازار به فروش برساند.
در ادامه همانطور که در بالا گفته شد مجموعه تبریزی در زمینه فروش خمیردرزگیر نیز مشتریان را به سمت خود کشانده است. از برندهای خمیردرزگیر یا به عبارتی دیگر ماستیک بازرگانی تبریزی میتوان به (ایدن پلاس و پرشیا f1) اشاره کرد.
خمیردرزگیر یا همان ماستیک یکی دیگر از محصولات پر کاربرد در بازار به حساب میآید که چندین سال است وارد بازار شده و کار را برای مصرف کننده ها آسان کرده است.
در زمان قدیم برای درزگیری و پوشاندن عیوب سطوح از ملات و ماسه و… استفاده میکردند، که علاوه بر زمان بر بودن و کند کردن سرعت کار هزینه نسبتا بالایی هم برای مصرف کننده داشت.
امروزه با وجود پیشرفت صنعت در زمینه های مختلف چسب های خمیردرزگیر تولید شدند و علاوه بر قیمت مناسب، سرعت کار را بسیار بالا بردند.
خمیردرزگیرها در صنایع برای اطراف درب و پنجره، پوشاندن عیوب سطوح، درزگیری سرامیکها و حتی چسباندن ماربل شیت استفاده میشوند.
خمیردرزگیرها معمولا در رنگ های مختلفی وارد بازار شده که بیشترین مصرف آنها در رنگ سفید و مشکی است.
چسب های پرشیا بازرگانی تبریزی در سه گرماژ 325، 280، 240 تولید میشوند که همین امر از نظر قیمت و میزان استفاده انتخاب مشتری را راحت کرده است.
چسب های پرشیا از کیفیت و متریال خوبی بهرمند است که توانسته به خوبی نیاز مشتری را پاسخ دهد؛ از آنجایی که چسب های پرشیا جزو سیلیکون های خنثی هستند ممکن است شبه و شکی برای مشتری ایجاد کنند اما این اطمینان نسبت به کیفیت محصول را باید از شما به عنوان مشاور دریافت کنند.
یکی از ویژگی های چسب پرشیا کارآمد بودن آن در 95% اصناف است زیرا به سطوح آسیب نزده و چسبندگی بسیار بالایی دارند و دو جسم را به خوبی به یکدیگپر میچسباند.
از پرشیا در صنف هایی مانند: دکوراسیون داخلی، ام دی اف، چوب، آینه و… استفاده میشود. یکی دیگر از ویژگی های پرشیا که مشتری را به خود جذب کرده است تولید آن در سه رنگ مشکی، سفید و شفاف است که کارتن های 30 عددی را شامل میشوند.
برند پرشیا علاوه بر سیلیکون های خنثی در تولید خمیردرزگیر نیز وارد شده است. خمیردرزگیر پرشیا در گرماژ 480 تنها در رنگ سفید به فروش میرسد که به آن فیلر پرشیا نیز گفته میشود.
سیلیکون های ایدن مجموعه تبریزی یکی از محصولات پرفروش این کارخانه به حساب میآید. زیرا از کیفیت و قیمت مناسبی نسبت به برندهای رقیبش در بازار برخوردار است.
سیلیکون ایدن پلاس، یک محصول 100 درصد سیلیکون است که کیفیت بسیار بالایی نسبت به برندهای هم قیمتش در بازار دارد. ایدن پلاس سیلیکونی با گرماژ 300 بوده که در رنگ شفاف وارد ایران میشود. این محصول در کارتن های 30 عددی به فروش میرسد.
علاوه بر این سیلیکون ایدن پلاس در تولید خمیردزگیر هم توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند. خمیردرزگیر ایدن پلاس در گرماژ 500 تنها در رنگ سفید در کارتن های 25 عددی نیز به فروش میرسد.
سیلیکون ایدن فیکس یکی دیگر از سیلیکون های 100 درصد بازرگانی تبریزی است که فرق آن با ایدن پلاس بیشتر در گرماژ آن است. ایدن فیکس در گرماژ 280 وارد میشود و مانند ایدن پلاس تنها از رنگ شفاف برخوردار است که در کارتن های 30 عددی عرضه میشوند.
این دو محصول از سیلیکون های استوکسی بازرگانی به حساب میآیند که برای صنایع آببندی و روشویی و شیشه و… استفاده میشوند.
از آنجایی که چسب های 123 شناخته ترین و پرکاردترین چسب در صنعت میباشد برندهای متفاوتی در این زمینه فعلیت خود را از سالها پیش شروع کردهاند.
برای مثال برخی برندهایی که از زبان مشتری نام آنها را زیاد میشنوید: 123 استارباند، میتراپل، آکفیکس، ثناباند، آرازیم و… است که هرکدام در رده و مرتبه متفاوتی میان مشتریان قرار دارند.
این برندها با توجه به کیفیت های متفاوتی که دارند از قیمت های متفاوتی نیز برخوردار هستند. باید بدانید که میزان شناخته شدن هر برند در استان های ایران با یکدیگر فرق دارند. برای مثال در استان کرمانشاه 123 استارباند بیشتر از برندهای دیگر مطرح است اما برخی برندها مانند میتراپل و آکفیکس به دلیل سابقه زیادی که در این زمینه دارند در تمامی استان ها شناخته شده هستند.
از آنجایی که سیلیکون هم جزو پرکاربردترین محصولات بازار به حساب میآید، برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت خود را آعاز کردهاند. از مطرح ترین برندهای حاضر در بازار که نام آنها را زیاد از زبان مشتری میشنوید: سیلیکون کاسپین، اشنایدر، آکفیکس و… است. تمامی این برندها در جایگاه خود از کیفیت و قیمت متفاوتی برخوردار هستند و هر کدام در استان های مختلفی شناخته شده تر هستند.
برندهای کاسپین و آکفیکس جزو آن دسته هستند که شناخته شده ترین سیلیکون های بازار به حساب میآیند و تا کنون با ارائه کیفیت خوب نظر مشتریان زیادی را در جهان به خود جلب کردهاند. سیلیکون های بازرگانی تبریزی با این برندها در بازار در حال رقابت هستند و به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا توانستهاند جایگزینی برای مشتریان باشند.
در بازاریابی، فروش فرایند های متفاوتی دارد که از مرحله صحبت و ارتباط با مشتری شروع میشود. ابتدا باید با مشتری تماس گرفته شود و بعد از گذشت از صحبت های ابتدایی مانند سلام و … روند مکالمه سمت خرید و فروش و قیمت پیش میرود.
هر حوزه فعالیتی گام های متفاوتی دارند اما مهم ترین شروع در فرایند فروش اطلاع از نیازهای مشتری است. در مرحله بعدی باید نسبت به خریدها و قیمت های مدنظر مشتری و محصولات مورد استفاده قرارگرفته شده تا آن زمان توسط مشتری آگاهی کسب کرد؛ برای مثال در حوزه فعالیتی ما ابتدا باید نسبت به نوع چسب مورد استفاده مشتری پرس و جو کنید و در مرحله بعد باید نسبت به برندهای مورد استفاده مشتری و قیمت های آنها از مشتری جویا شوید.
بعد از طی تمامی این مراحل کار شما شروع میشود که باید محصولات خودتان را با توجه به گفته های مشتری معرفی کنید و قیمت ها را با توجه به خریدهای قبلی مشتری اعلام کنید (توجه به این موارد شما را به فروش نزدیک میکند).
در مرحله بعد مشتری در صورت راغب شدن برای خرید، سفارشی از محصول شما ثبت میکند ( در تعداد و رنگ موردنظرش)، که شما باید در این مرحله باید برای مشتری ثبت پیش فاکتور انجام دهید.
زمانی که مشتری به شما لیست سفارشی میدهد شما باید طبق آن پیش فاکتوری برای مشتری ثبت و ارسال کنید. این پیش فاکتور تا زمانی که تسویه نشود به نام پیش فاکتور شناخته میشود اما زمانی که تسویه شود و در حسابداری ثبت شود به فاکتور تبدیل شده است.
در بازرگانی چسب تبریزی نیز پیش فاکتور و فاکتور به همین معنا شناخته میشود؛ برای مثال شما برای مشتری خود پیش فاکتوری از محصولات ثبت کرده و برای آن ارسال کردهاید، مشتری بعد از بررسی و چک کردن فاکتور و قیمت ها پیش فاکتور را تایید و یا رد میدهد که در صورت رد پیش فاکتور یا اصلاحیه آن هیچگونه واریزی و تسویهای صورت نمیگیرد. اما در صورت تایید و درخواست شماره کارت از سمت مشتری پیش فاکتور به فاکتور تبدیل میشود.
واریزی مشتری و ثبت آن مراحل ابتدایی از سمت فروشنده را خواستار است
زمانی که پیش فاکتور از سمت مشتری تایید میشود شما باید شماره کارتی برای واریزی فاکتور برای مشتریان ارسال کنید. این شماره کارت ها از سمت حسابداری و سپس سرپرست شما به دست شما میرسد. برای مثال زمانی که شما برای تسویه فاکتور مشتری خود نیاز به شماره کارت دارید باید از سرپرست خود این شماره کارت را درخواست کنید.
سرپرست با توجه به اطلاعات خود از حساب ها یا از سمت حسابداری شماره کارتی جهت واریزی مشتری به شما ارائه میدهد.
شما نیز باید در نظر داشته باشید تمامی حساب های داده شده تا اخر ساعت کاری آن روز اعتبار دارد مگر به گفته خود سرپرست و هماهنگی این موضوع تغییر کند و اعتبار آن به روز بعد راه داشته باشد.
متفاوت بودن حساب های بانکی جهت واریزی مشتری دو دلیل دارد.
1) یکی از دلایل متفاوت بودن حساب های بانکی در شرکت، واریزی مبالغ مشخص شده به حساب افراد مشخصی مانند: تامین کنندهها، فروشنده های مواد اولیه، برخی مشتری های طلبکار، تنخواه های شرکت و…است.
2) یکی دیگر از دلایل حساب های چندگانه، نداشتن فاکتورهای رسمی است. فاکتورهای رسمی به دلیل عوارض و مالیات های فراوان برای دو طرف، در برخی شرکت ها با توافق طرفین ثبت نمیشود و همین امر سبب میشود نیازی به حساب های حقوقی و شرکتی نباشد و فاکتورها به حساب های مختلف واریز میشوند.
شما به عنوان مشاور فروش مشتری های خود موظف هستید که به محض واریزی و تسویه مشتری آن را به حسابداری اطلاع دهید تا هماهنگی های ارسال بار مشتری انجام شود.
نکته (در نظر داشته باشید سفارشات مشتری قبل از واریزی ارسال نمیشود مگر با ضمانت مشاور)
زمانی که مشتری فاکتور خود را تسویه کرد و یا هرگونه واریزی از سمت مشتری های خود داشتید باید فاکتور را به همراه فیش واریزی مشتری برای سرپرست خود داخل واتساپ ارسال کنید. (تمامی اطلاعات مالی شرکت داخل واتساپ ارسال میشود)
زمانی که فیش و فاکتور از سمت شما برای سرپرست ارسال میشود بعد از بررسی توسط سرپرست و حسابداری، تایید خروج بار از انبار داده میشود.
آشنایی با انبارهای شرکت و موجودی آنها
از آنجایی که بازرگانی ما دارای چندین انبار با موجودی های متفاوت میباشد، ارسال بار از شرکت ما کمی متفاوت از سازمان های دیگر انجام میشود.
بازرگانی تبریزی چندین انبار در تهران و یک انبار در قم دارد که موجودی این انبارها با یکدیگر متفاوت هستند،زمانی که شما برای مشتری سفارشی ثبت میکنید بعد از واریزی و در زمان ارسال، بار مشتری با توجه به محصولات سفارش داده شده به صورت جداگانه و در دو مرحله ارسال میشود.
برای مثال: محصولات تولیدی و وارداتی خود شرکت در انبار قم واقع شدهاند اما برخی محصولات برندهای متفرقه در انبارهای تهران نگهداری میشود و همین امر سبب شده است بار مشتری به صورت دو پارت ارسال شود، ابتدا بارهای انبار تهران و سپس در مرحله بعد بارهای انبار قم خروج میخورند.
از آنجایی که ما کارخانه هستیم نه یک ابزار فروش و یا پخش کننده، ارسال بارهای ما در یک یا نهایت دو روز در هفته صورت میگیرد که این امر بسته به سفارشات آن هفته و تعداد بارهای ارسالی متغییر است.
اما به صورت کلی شرکت ما در روزهای دوشنبه ارسال بار مشتری را انجام میدهد چه تعداد ارسال به حد مجاز رسیده باشد چه نرسیده باشد.
زمانی که بار از انبار ما خروج میخورد به صورت طبیعی باید به مدت 2 الی 3 ساعت به دست باربری مورد نظر برسد اما این زمان ممکن است با توجه به تاخیر راننده در تحویل بار به باربری متفاوت باشد. در صورت تحویل به موقع بار به باربری مبدا توسط راننده، بار مشتری به مدت 3 روز به دستش خواهد رسید.
نکته( این زمان 3 روزه در حالت عادی محاسبه شده است زیرا در صورت تعطیلی و تاخیر ارسال ار سمت باربری مبدا این مدت زمان تغییر میکند).
محصولات ما به دلیل ارسال به صورت کارتنی امکان ارسال با تیپاکس را ندارند که اگر هم داشته باشند هزینه بسیار بالایی برای مشتری خواهند داشت. اما در برخی موارد مشتری از شما درخواست ارسال نمونه (1 الی 2) عدد چسب دارد که این مورد میتواند با تیپاکس ارسال شود.
نحوه ارسال بارهای فورس دیگری نیز وجود دارند که مجددا هزینه بالایی برای مشتری دارند مانند:ارسال با اتوبوس، پست، ارسال با ماشین راهی و… . که البته علاوه بر هزینه بالا امنیت بار نیز ضمانت بالایی ندارد و ممکن است در مسیر مشکل ساز شوند.
هزینه ارسال با تیپاکس و اتوبوس و… به عهده خود مشتری است.
آشنایی با انواع باربری ها در تهران
در استان تهران بسیاری از شرکت های حمل و نقل و باربری فعالیت میکنند که تقریبا همه آنها با استان های ایران در ارتباط هستند و ارسال بار و محصولاتی را از تهران به شهرستان ها انجام میدهند. بیشتر این باربری های معتبر و شناس واقع در خیابان شوش تهران هستند که بازرگانی تبریزی برای ارسال بار مشتریان خود به تقاط مختلف کشور از آنها استفاده میکند.
برخی از شناخته شده ترین باربری ها در شوش تهران: باربری فارس، باربری وطن، باربری جاوید ترابر، باربری کارون، باربری پیشتاز بندر، باربری شاهین، باربری جهان بار و… میباشند.
برای ارسال بارهای مشتریان به استان های مختلف ابتدا باید باربری مورد نظر مشتری را پرسیده و در فاکتور ثبت کنید. بار مشتری طبق باربری اعلام شده از سمت خودش از مبدا (انبار، کارخانه) توسط راننده به سمت تهران ارسال میشود و طی 2 الی 3 ساعت(در حالت عادی) به دست باربری مدنظر میرسد. باربری موردنظر در طی نهایت 1 روز بار را با توجه به فاکتور و ادرس مشتری به استان مقصد ارسال کرده و این روند ارسال به مقصد از سمت باربری مجددا در 3 روز صورت میگیرد.
تمامی بازاریاب های تبریزی میبایست روند کاری روزانه و فروش خود را ثبت نمایند
در بازرگانی تبریزی مشاورین فروش با توجه به فعالیت و وظیفهای که در سازمان دارند میبایست تموم اطلاعات و روند روزانه کاری خود را در سیستم های خود ثبت و ظبط نمایند. در بازرگانی تبریزی اکسل هایی مبنی بر ثبت اطلاعات مالی و اطلاعات مشتری و … وجود دارد که کار با آنها وابسطه به آموزش و آشنایی با اکسل است.
برخی از این اکسل ها عبارتاند از: اکسل دیتا، اکسل گزارش روزانه، اکسل گرازش لحظهای، اکسل تارگت. تمامی این گزارشات با توجه به اطلاعاتی که از شما خواسته است باید در ساعات و روزهای مشخصی تکمیل شوند. این گزارشات در پایان ماه به احتصاب حقوق شما، اطلاعات کافی شما از مشتریان و…. کمک میکند.
شما به عنوان مشاور فروش باید نسبت به تمامی اطلاعات مشتریان خود اعم از: شماره همراه، نام، ادرس، صنف کاری، جدید و یا قدیمی بودن مشتری و حتی آخرین صحبت های تماس آخر خود اطلاع داشته باشید.
یادداشت و ثبت این اطلاعات به صورت دستی کار سخت و زمانبری است که در آن صورت امکان خطا بسیار بالا است به همین خاطر اکسل دیتا برای ثبت سیستمی تمامی این اطلاعات ساخته شده است و در اختیار مشاورین قرار میگیرد.
در اکسل دیتا چندین ستون مختلف با نام های: نام مشتری، صنف کاری، وضعیت مشتری، توضیحات تماس اخر،شماره همراه، استان و شهرستان و… وجود دارد؛ که در هر کدام از این ستون ها اطلاعات مشتریان به صورت جداگانه یادداشت شده است. این اطلاعات از طریق افراد قبلی در سیستم مدام بروزرسانی شدهاند و اطلاعات کافی در ستون هر مشتری قرار دارد که شما را برای برقراری ارتباط با مشتریان راحت کرده است.
یکی دیگر از گزارشات مهم و قابل اهمیت در بازرگانی تبریزی گزارش روزانه است. این گزارش تمامی اطلاعات مالی و اطلاعات روزانه شما را شامل میشود. شما به عنوان مشاور و کارمند فروش باید محصولات را به مشتریان معرفی و به فروش برسانید که این فروش ها از سمت شما باید در پایان ماه محاسبه شوند تا حقوق و میزان فروش شما به دست آید.
در اکسل گزارش روزانه 3 بخش اساسی و مهم ذکر شده است که باید برخی توسط شما تکمیل و برخی باید ملاحظه شوند.
قیمت اول: performance است که شما باید در این قسمت عملکرد روزانه خود را ثبت کنید. اعماز: تعداد تماس های موفق و ناموفق، تعداد فاکتورهای واریزی آن روز و توضیحات تکمیلی برای مدیریت است.
قسمت دوم: فاکتور است که شما باید در این قسمت روزانه فاکتورهای واریز شده از سمت مشتری را در آن به صورت جزئی ثبت کنید که این قسمت بیشترین اهمیت را برای بررسی فعالیت شما در پایان ماه دارد.
قسمت سوم: report این قسمت تمام با فرمول طراحی شده و نیازی به دستی وارد کردن اطلاعات از سمت شما نیست، تمامی اطلاعاتی که در دو قسمت قبل وارد میکنید به صورت جمعبندی و نهایی در این قسمت به نمایش گذاشته میشود.
به صورت کلی تر میتوانید فروش ماهانه خودتان را در این قسمت هر روز ملاحظه کنید.