آموزشی

انواع چسب را بشناسید

انواع چسب سلسیل selsil

اگر بدانید که انواع مختلف و بسیار متنوعی از چسب‌ها در بازار وجود دارد، حتما متعجب می‌شوید. هر یک از این چسب‌ها، کاربرد و هدف های به خصوصی دارند. اگر دوست دارید که درباره خرید چسب مناسب برای کارهای مختلف از جمله تعمیر و تولید و… اطلاعات پیدا کنید، مقاله زیر را از دست ندهید. تاریخچه چسب میرسد به اینکه در حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان از استخوان حیوانات، شیره‌ای استخراج می‌کردند که حالت چسبناک داشت. سال‌ها گذشت و بعد از گذر آدمی‌زاد از راه‌روهای مختلف تمدن، نخستین کارخانه چسب‌سازی در کشور هلند راه‌اندازی شد.

۱. چسب مایع بی‌رنگ کاردستی

چسب‌های کاردستی در هر منزل و مهدکودکی یافت می‌شوند. برای درست کردن کاردستی و چسباندن قطعات و بخش‌های کاغذ و مقوا یا پارچه از این چسب‌ها استفاده می‌شود. چسب‌های کاردستی، آبکی هستند و در تولید آنها از هیچ‌گونه مواد شیمیایی سمی استفاده نمی‌شود. زیرا افراد زیادی به ویژه کودکان با آنها سر و کار دارند و از همین روی است که وجود مواد شیمیایی خطرناک می‌تواند منجر به بیمار کردن تعداد زیادی از افراد شود. این نوع از چسب‌ها در عرض چند دقیقه، کارایی خود را نشان می‌دهند و کاملا خاصیت چسبندگی خود را ثابت می‌کنند. اگر هم از دست‌تان بریزند، به راحتی قابل پاک کردن هستند. باید بدانید که از این چسب‌ها در ساخت چیزهایی استفاده نکنید که نسبت به آب حساسیت دارند و از بین میروند . در خرید چسب برای انجام پروژه‌های مهدکودک فرزندتان یا زمانی که می‌خواهید در منزل،چیزی را درست کنید، باید به مایع چسب بی رنگ دقت کرد و آن را گزینه اصلی خود دانست .

چسب کاردستی
چسب کاردستی

۲. چسب چوب

وقتی نام چسب برای چوب می آید چه انتظاری به جز چسباندن چوب از آن خواهید داشت؟ این برای همه ما مشخص است اما شاید ندانید که چسب چوب دارای انواع مختلفی است. پس در خرید چسب برای چسباندن سطوح و قطعات چوبی باید با انواع آن مانند اِپوکسی، چسب نامرئی، پُلی اورتان و…  آشنا باشید.. در هر حال بدانید که برخی از ویژگی‌های مهم هر نوع از چسب چوبی به شکل زیر است: 1_قدرت چسبندگی قوی برای چسباندن چوب؛ 2_مقاومت در برابر رطوبت، نَم و تَر بودن سطوح؛ 3_دارای خاصیت پر کردن فواصل میان سطوح و ایجاد نکردن فضا و لایه‌ای از هوا میان دو سطح. (اگر با خرید چسب چوب انتظار دارید که مبلی که ساخته‌اید یا هر چیز دیگری به سرعت خشک می‌شود، سخت در اشتباهید. خشک شدن چسب چوب به ساعت‌ها و حتی روزها زمان نیاز دارد.)

۳ . اِپوکسی

اپوکسی، نوعی از چسب است که از ماده‌ای شیمیایی به همین نام تولید می‌شود. این نوع از چسب هم در منازل و کارگاه‌های کوچک و هم در محیط‌های صنعتی بزرگ کاربرد دارد. قدرت چسبندگی اپوکسی بسیار بالاست. زیرا می‌تواند در سوراخ‌های میکروسکوپی و منافذ ریز سطوح مختلف نفوذ و ایجاد چسبندگی کند. اپوکسی‌ها معمولا به شکل یک بسته دوتایی به فروش می‌رسند. بطری اول برای چسباندن به کار می‌رود و حاوی رزین است و بطری بعد حاوی ماده سخت‌کننده است. برخی از انواع اپوکسی برای چسباندن موادی خاص مثل پلاستیک یا سنگ به طور مختص تولید و طراحی می‌شوند و برخی هم برای مصارف مختلف کاربرد دارند.

۴ . پلی‌اورتان

پلی‌اورتان یکی از مواد شیمیایی است که در ساخت انواع مختلفی از چسب‌ها به کار می‌رود باید بدانید که این چسب با اسم ژنریک پلی‌اورتان هم به بازار عرضه می‌شود. پلی‌اورتان هم مانند اپوکسی است. یعنی یا به شکل منفرد یا به همراه یک بطری دیگر که در آن سخت‌کننده وجود دارد به مشتریان فروخته می‌شود. این چسب مقاومت بالایی دارد و ضدآب است. چسبندگی آن فوق‌العاده بالاست و راه نفوذ آب را با تمام قوا می‌بندد. برای چسباندن همیشگی سطوح پلاستیکی، آلومینیومی، فولاد، موزاییک، چوب و… از پلی‌اورتان استفاده کنید که پشیمانی در بر نخواهد داشت .

۵ . چسب پارچه

چسباندن پارچه با چسب‌های آبکی معمولی کار سختی است . پس اگر می‌خواهید که پارگی مبل یا شلوار جین یا هر چیز پارچه‌ای دیگر را ترمیم کنیدیا هر کار دیگری که دارید باید به سراغ خرید چسب پارچه‌ بروید. چسب پارچه شکل و نوع مختلفی دارد . بعضی از نمونه‌های آن تقریبا در جعبه و بسته‌بندی مشابه با چسب‌های مایع معمولی به فروش میرسند . برخی هم به شکل نوار هستند و برای استفاده از آنها باید از اتو برای آب کردن چسب نواری روی سطح پارچه استفاده کرد . چسب پارچه، ضدآب است و به همین خاطر بعد از اینکه از آن در تهیه کفش پارچه‌ای، صندل، لباس و… استفاده کردید با خیال راحت می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید.. قبل از اینکه از هر چسب پارچه استفاده کنید به دستورالعمل روی بسته آن دقت داشته باشید تا پارچه به خاطر بی‌اطلاعی از شیوه استفاده، خراب نشود .

۶ . چسب حرارتی

این نوع از چسب‌ها قبل از استفاده نیاز به حرارت دارند و باید گرم شوند. زمانی که داغ شدند و به حالت مایع و روان درآمدند، مانند چسب‌های عادی قابل استفاده خواهند بود. بعد از اینکه چسب را به پارچه، کاغذ و هر چیز دیگری مانند مقوا و پارچه زدید، امکان جدا شدن آنها کم می‌شود. این چسب‌ها تقریبا همه چیز به جز فلزات را می‌چسبانند. استفاده راحت و ساده، خشک شدن زودهنگام و قدرت بالای این چسب‌ها باعث می‌شود بسیار محبوب باشند. خرید چسب حرارتی و نگهداری آن در منزل به ویژه برای کسانی که اهل درست کردن کاردستی از روی درس‌ها و توصیه‌های مخصوص در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی هستند، بسیار مفید خواهد بود .

چسب حرارتی 
چسب تفنگی
gun glue

۷ . چسب نواری

چسب‌های نواری که معرف حضورتان هستند و نیاز به توضیح ندارند. چسب‌های نواری هم با درجات چسبندگی مختلف و در جنس‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند و از آنها برای چسباندن چیزهای مختلف بهره گرفته می‌شود.

نکته‌هایی دربارهء انواع چسب‌

  • چسب‌ها دارای مواد سازنده و ویژگی‌های مختلفی هستند.برای مثال در بعضی از آنها مواد سمی یا شیمیایی خطرناک به کار رفته است. همیشه در هنگام خرید چسب به توضیحات روی بسته توجه کنید تا چسبی مناسب برای کاربرد مورد نظرتان خریداری کنید. مثلا برای چسباندن یک وسیله در آشپزخانه نباید از چسبی استفاده کنید که مواد شیمیایی خطرناک دارد. خواندن روی بسته را فراموش نکنید.
  • یادتان باشد که برای اینکه چسب‌های مختلف، سطوح گوناگون را بهتر به یکدیگر بچسبانند، بهتر است این سطوح کاملا تمیز و بدون هیچ‌گونه گرد وغباری باشند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید دو مقوا را به هم بچسبانید یا دو سطح فلزی؛‌ در هر حال عملکرد چسب در حضور سطوح تمیز بهتر می‌شود.

انواع چسب کاربرد خاصیت ضدآب بودن مدت زمان چسباندن سطوح
چسب مایع بی‌رنگ کاردستی چسباندن کاغذ، مقوا ندارد چند دقیقه
چسب چوب چسباندن چوب دارد چند ساعت/روز
سوپرگلو(قطره‌ای) چسباندن سرامیک، فلز، چوب، چرم، شیشه دارد چند دقیقه
چسب پارچه چسباندن پارچه دارد بیش از چند دقیقه
چسب حرارتی چسباندن پارچه، کاغذ، مقوا بعضی از انواع آن دارد. چند دقیقه
اپوکسی چسباندن پلاستیک، چوب، پارچه و در محیط‌ها و کارگاه‌های صنعتی کاربرد دارد. دارد چند دقیقه
پلی‌اورتان چسباندن پلاستیک، آلومینیوم، فلزات، موزاییک، چوب. دارد چند دقیقه
چسب ماتیکی چسباندن کاغذ و مقوا ندارد چند دقیقه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *