آموزشی

انواع چسب نجاری

چسب چوب

تقسیم بندی اولیه چسب نجاری

چسب های نجاری به دو بخش طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند.چسب های طبیعی از جمله چسب های معدنی و چسب آلی هستند که از گیاهان و حیوانات تهیه می شود،که معمولا از جوشاندن قطعات استخوان،پوست،سم و حتی خون حیوانات این چسب ها به دست می آید. چسب های شیمیایی از ماده هایی مانند رزین، هاردنر،حلال،قدرت دهنده، رقیق کننده، پایدار کننده، مواد پر کننده،کاتالیزور جهت ساخت آنها استفاده می شود.این نوع چسب ها به دو دسته ترموپلاست و ترموست تقسیم بندی می شوند.

چسب های ترموپلاست

این نوع چسب ها در اثر حرارت نرم می شوند و در اثر از بین رفتن حرارت سخت می شوند

چسب های ترموست

این نوع چسب ها بر اثر حرارات سخت می شنود ولی در اثر حرارت دادن مجدد تغییر شکل نمی دهند وبه همان شکل باقی می مانند.

انواع چسب
انواع چسب

انواع چسب نجاری

چسب های مخصوص پرس گرم

متداولترین نوع چسب ها، چسب اوره فرم آلدئید (UF) هستند که به صورت پودر عرضه شده و با آب، آرد و ماده­ ی سخت کننده (هاردنر) ترکیب شده و مصرف می شود. این نوع چسب ها در روکش کاری و پرسکاری مصرف میشوند

. چسب های چسب دوقلو( اپوکسی )

این نوع چسب نجاری از مقاومت و استحکام عالی برخورداراست و از تمامی چسبها قوی­تر می باشند. مدت زمان خشک شدن چسب دوقلو متفاوت بوده و بستگی به نوع تولید دارد. مقاومتهای آن در مقابل رطوبت و گرما بسیاربالا بوده و باید هنگام کار با آنها موارد ایمنی را رعایت کرد. حلال آن استن و برخی دیگر از حلالها است. از این چسب برای چسباندن زهوارهای نازک و یا قطعه های باریک چوبی و یا چسباندن قطعات کوچک روکشهای چوبی و مصنوعی و سایر مواردی که نیاز به استحکام زیاد می باشد استفاده می گردد و استفاده از آن در سطوح بزرگ به صرفه نیست. چسبهای اپوکسی قابلیت چسباندن انواع مواد نظیر چوب، فلز، سنگ شیشه و فایبرگلاس را دارا می باشند.

چسب دو قلو جلا سنج
چسب دوقلو محصولی از جلا سنج

چسب های لبه چسبان

این چسبها به صورت دانه های ریز (گرانول) تولید می شوند و برای چسباندن لبه­ ی قطعات و لبه چسبانی صفحات روکش شده ، توسط ماشینهای لبه چسبان اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به کار می روند.

چسب لبه چسبان
لبه چسبان

چسب سفید نجاری (pva)

بیشترین مصرف را بین نجاران و هنرمندان چوب دارد. مقاومت و استحکام این چسب کم بوده و زمان خشک شدن آن حداقل پنج ساعت می باشد. مقاومت آن نسبت به گرما و رطوبت بسیار ضعیف است و هنگام استفاده خطر چندانی برای نجار ندارد. حلال آن آب بوده و با آب نیز می توان آن را از روی اجسام پاک کرد. چسب سفید در قوطی های چند کیلویی تا ۵۰۰ گرمی به فروش می رسد و گاهی بسته بندی آن قوطی نوک تیز بوده و هنگام مصرف به راحتی بر روی قطعات و داخل شکاف‌ها ریخته می شود. موارد مصرف آن برای انواع چوب و صفحات چوبی است و بیشتر وسایل چوبی نظیر تولید مبلمان چوبی منزل با این چسب ساخته می شود.

چسب سفید نجاری

سریشم

از باقی مانده­ ی اجزای بدن حیوانات مانند استخوان و غیره ساخته شده. پودر آن را در آب حل نموده و تا ۶۵ درجه سانتیگراد حرارت می­دهند و به صورت گرم مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این چسب در ساخت وسایلی همچون میز، صندلی، کتابخانه و سایر مصنوعات چوبی پرمصرف منسوخ شده و تنها در مورد ساخت وسایل و سازهای موسیقی، خاتم کاری و منبت کاری به کار می رود.

شرکت های تولبد کننده ی چسب چوب

شمال

کاسپین

هل

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *