آموزشی

درچسب شش تئوری برای چسبندگی وجود دارد و ما در ادامه این شش تئوری را برسی می کنیم

تئوری جذب فیزیکی

جذب فزیکی شامل نیروی واندروالسی در بین سطوح می باشد. که در برگیرنده جاذبه های بین دو قطبی های دائم و دو قطبی

القایی و نیروهای لاندن می باشد .

تئوری جذب شیمیایی

در مورد جسبندگی , بر اساس تشیکیل پیوند های کوالانسی, یونی و هیدروژنی بین تئوری پیوند شیمیای با عوامل جفت کنندگی سیلانی تشکیل سطح می باشد . مدارکی مبنی بر اینکه پیوندهای کوالانسی می شود , وجود دارد ئ ممکن است که چسب ها شامل گروه های هیدروکسی یا آمین باشند که اتم های ایجاد هیدروژن فعال از قبیل گروه های هیدروکسیل , اگر چوب یا کاغذ اجزا مورد عمل باشند , پیوند هیدروژنی شکل می گیرد .

تئوری نفوذ

تئوری نفوذ این دیدگاه را مطرح می کند که پلیمر ها هنگام تماس ممکن است در همدیگر نفوذ کنند . بنابر این مرز درونی سرانجام برداشته می شود و نفوذ پلیمرها در صورتی اتفتق می افتد  که زنجیره ها متحرک و سازگار باشند . به عبارتی دیگر ,دما باید از دمای شیشه ای بالا تر رود .

تئوری الکتروستاتیک

الکتروستاتیک ازاین طرح سرچشمه گرفته است که وقتی دو فلز در تماس با یکدیگر باشند , الکترون های تشکیل می گردد که نبروی جذب را از یکی به دیگری منتقل می شوند و بنابر این یک لایه مضاعف الکتریکی نشان می دهد . چون پلیمر ها , نارسانا هستند. این اتفاق مشکل به نظر می رسد که این تئوری برای چسب ها کاربرد داشته باشد .

تئوری پیوند درونی مکانیکی

اگر سطحی را که میخواهیم روی ان چیزی بچسبانیم دارای سطحی نامنظم باشد. ممکن است چسب در ناهمواری های سطح , قبل از سخت شدن داخل شود . این ایده باعث ظهور این تئوری شد که به اتصالات چسب با مواد متخلخل از قبیل چوب نسوجات بسط داده شد . مثالی از این قبیل , عبارت از استفاده از اتو در لایه چسب و در لباس می باشد . لایه چسب ها , حاوی چسب های ذوبی هستند که پس از ذوب در پارچه نفوذ می کنند .

تئوری لایه مرزی ضعیف

سطوح تمیز پیوند های قوی تری با چسب ایجاد می کنند . اما تئوری لایه مرزی ضعیف برخی آلودگی ها از قبیل زنگ روغن یا گریس ها , لایه ای ایجاد می کنند که چسبندگی ضعیفی دارد . همه الودگی ها , لایه مرزی ضعیف ایجاد می کنند , زیرا در برخی از حالت ها ان ها توسط چسب حل خواهند شد . در این محدوده , چسب های ساختمانی اکریلیک برتر از ابوکسید ها هستند واین به این دلیل توانایی ان ها برای حل کردن روغن ها و گریس ها می باشد .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *